kostki do gry
Kultura

Krótki przewodnik po fińskim RPG

Jeśli zastanawiasz się do czego właściwie odnosi się skrót w tytule, ten wstęp jest dla Ciebie (a jeżeli doskonale orientujesz się w growym środowisku, to możesz go pominąć): gry RPG (z angielskiego Role Playing Game), zwane również grami fabularnymi polegają na na narracji, w której gracze wcielają się w stworzone przez siebie postaci. Rozgrywka prowadzona jest przez tak zwanego Mistrza Gry, który jest narratorem historii. Może działać według gotowego scenariusza lub tworzyć własny świat i fabułę. Zazwyczaj w takich grach wykorzystywana jest mechanika kostkowa, zgodnie z którą gracze rzucają kośćmi, by ocenić czy ich działania kończą się sukcesem czy porażką. Zobaczmy jak wygląda RPG-owy światek w wydaniu fińskim.

Pierwsza fala zainteresowania grami fabularnymi nastąpiła w Finlandii na przełomie lat 70. i 80. Najpopularniejszymi wtedy tytułami były oczywiście Dungeons & Dragons, RuneQuest oraz Cyberpunk 2020. Pierwszymi sprzedawcami gier RPG byli bracia Lauri i Jyrki Tudeer, którzy w 1986 otworzyli w Helsinkach sklep Fantasiapelit. Obecnie sklep znajduje się w Makkaratalo, naprzeciwko Helsińskiego dworca, a także w w ośmiu innych miastach. Jak widać, od tamtego czasu wiele się zmieniło i pojawiły się także rodzime fińskie gry fabularne. Kiedy powstały sklepy z grami, pojawili się także wydawcy. Aktualnie najbardziej aktywnymi wydawnictwami są Northern Realms, Myrrysmiehet, Ironspine i Tactic. Poniżej znajdziecie parę growych propozycji z Finlandii, które szczególnie przykuły moją uwagę i w które sama chętnie bym zagrała.

Myrskyn sankarit/Age of the tempest (Tactic, 2013)

Autorem tej rodzinnej gry fabularnej jest Mike Pohjola. Gracze wcielają się w niej rebeliantów walczących z tyranią straszliwego władcy, czarnoksiężnika. Celem bohaterów jest odnalezienie tajemniczego miecza, które jest źródłem złej magii króla. Postacie mogą być rycerzami, księżniczkami, czarownicami albo i nawet świniarzami. W 2010 roku Pohjola zdobył nagrodę Golden Dragon za całokształt twórczości w dziedzinie RPG oraz Interactive Emmy Award w 2008 roku.

Ikuisuuden laakso/Valley of eternity (Pohjoismaisen roolipelaamisen seura ry, 2009)

Ten oryginalny RPG autorstwa Juhany Pettersson pozwala graczom wcielić się w walczących o przetrwanie pingwinów na Antarktydzie. To gra o poświęceniu jednostki dla dobra społeczności. Czeka tu też wiele niebezpieczeństw, między innymi złodzieje jaj, lamparty morskie, orki (ale nie te z Majorki) i tajemnicze anty-pingwiny panujące nad lodem i mrozem.

Mundus RPG (Northern Realms, 2014)

Ville Huohvanainen osadził fabułę gry w orientalnych realiach. Widać tu inspiracje z japońskiej historii i mitologii oraz mangi i anime. Gracze przeżywają swoje przygody w królestwie Tentaika walcząc z samurajami i demonami. Pojawiają się też smoki, które są częścią ludzkiej społeczności i mogą nawet zdobywać znaczące tytuły. Pojawia się na przykład smoczy Lord Przepaści.

Astraterra (Ironspine, 2014)

To idealna gra dla młodszych graczy autorstwa Miski Fredmana. Wydaje bardzo oryginalna, a sam autor określa ją jako steam fantasy, gdyż do steampunka jej daleko jak i również do tradycyjnego fantasy. W tej grze nie spotkacie czarodziei czy smoków: są jedynie tajemnicze maszyny, a niektórzy charakteryzują się parapsychicznymi zdolnościami. Podręcznik posiada prześliczne ilustracje, a niedługo pojawi się również w wersji angielskiej.

Lamentations of the Flame Princess (2010)

Autorem tej gry jest James Edward Raggi IV, Amerykanin mieszkający w Finlandii. Gra ta pod wieloma względami przypomina D&D, atrybuty nazywają się tak samo oraz pojawiają się bliźniacze niemal klasy postaci. Gra inspirowana jest również twórczością Howarda Phillipsa Lovecrafta, Edgara Allana Poe, Jules Verne oraz Herberta Georga Wellsa.

Vihan lapset (Myrrysmiehet, 2013)

Twórcami tej postapokaliptycznej gry rpg są Ville Takanen, Jukka Sorsa i Veli-Pekka Hämäläinen. Jest to historia bojowników ruchu oporu walczących z kosmicznymi najeźdźcami znanymi jako Oni. Obcy opanowują ludzkie ciała i umysły, więc graczowi towarzyszy groza i walka o przetrwanie.

Stalker (Burger Games, 2008)

Najlepsze zostawiłam na koniec. W 2008 roku Helsingin Sanomat określiło tą grę jako Kulturalne Wydarzenie Roku. Ville Vuorela osadził swojego rpga w realiach powieści „Piknik na skraju drogi” braci Strugackich. Po wizycie Obcych na Ziemi pozostały dziwne anomalie i artefakty. Postacie graczy przeszukują strefy objęte kwarantanną i próbują by znaleźć cenne kosmiczne urządzenia. Stalker wyróżnia się również tym, że używa bezkostkowej mechaniki, co pozostawia więcej miejsca na odgrywanie postaci zgodnie z własnym zamysłem. Gra dostępna jest w angielskiej wersji językowej.

Jak wiadomo mity również są nieustannym źródłem inspiracji dla literatury fantasy czy gier fantasy. Nawet w Dungeons & Dragons w boskim panteonie możemy odnaleźć Mielikki i Loviatar. Istnieją też gry fabularne bezpośrednio związane z Kalevalą, ale to już temat na zupełnie osobny tekst.